Седемдесет и седем процента от европейските автомобили с дизелово гориво произвеждат нива на емисии, които показват наличието на устройство за измама на емисиите, установи доклад на неправителствената организация Международния съвет за чист транспорт (ICCT), цитиран от „Политико“.
Използвайки данни от 1400 официални правителствени теста при контролирани настройки, проучването установи, че 77 процента от дизеловите автомобили Евро 6 (Евро 6 е името на настоящите правила за емисии на ЕС) и 85 процента от по-старите автомобили Евро 5 имат „подозрителни” резултати от тестовете , показващи прекомерни емисии.
Количествата азотен оксид, отделяни от тези автомобили по време на тестване, се казва в доклада, показват „вероятното използване на забранено устройство за повреда“ – т.е. софтуер, позволяващ на автомобилите моментално да включат своите контроли за замърсяване, докато се тестват.
„Екстремни“ нива на емисии са били засечени в най-малко 40 процента от тестовете, което показва, че наличието на устройството е „почти сигурно“ в тези случаи, според неправителствената организация.
Докладът изчислява, че 19 милиона превозни средства със „подозрителни“ нива на емисии – и 13 милиона с „екстремни“ нива – в момента се използват в Европейския съюз и Обединеното кралство.
„Тези резултати представят солидни доказателства за властите да разследват и потенциално да предприемат коригиращи действия за справяне с рисковете за здравето, породени от европейските дизелови автомобили, движени по нашите пътища“, каза Питър Мок, управляващ директор на ICCT за Европа.
Съществуването на така наречените анти-еко устройства беше открито в скандала „Дизелгейт“ от 2015 г., когато германският производител на автомобили „Фолксваген“ призна, че с тази технология са измамили тестовете за емисии на стотици хиляди автомобили в САЩ.
Други производители на автомобили, включително „Даймлер“, „Рено“ и „Фиат“, оттогава са изправени пред подобни обвинения.