В разгара на кризата с горивата тази седмица се провежда автомобилното изложение в Париж, където са представени някои от автомобилите на утрешния ден. На салона във френската столица участват основно френските марки и няколко китайски, пише Факти бг.
От конвенционалните автомобили нямаме някаква сензационна премиера, но това, което прави впечатление е наблягането на концепции, работещи на водород.
Между недостига на бензин и експлозията на цените на електроенергията, решението на бъдещето може да се намери във водорода
Или поне така смятат изрожителите на тазгодишния Mondial de l’auto.
В това виждане обаче има и плюсове, и минуси, защото, както е известно, нито едно решение не е перфектно или магическо. Сигурното е, че има много иновации в тази област, някои от които са представени на това изложение.
И по-специално френски иновации, представени с няколко модела. Автомобилът на бъдещето е концепция на митичния Alpine, преразгледан с водородно гориво, който се нарича Alpenglow (блясък от Алпите). Този автомобил изглежда като излязъл от видео игра или филм от научната фантастика (нещо средно между K2000 и Batmobile).
Колата е с изцяло футуристични линии и работи с водород. Двигателят отделя само малко водни пари. От представянето става ясно, че франсетата се виждат, като Tesla на водородния автомобил.
Неговият създател Оливие Ломбард е бивш победител в 24-те часа на Льо Ман. Ултра луксозен, ултра елегантен автомобил, но без врати. Отваря се автоматично, когато се приближите, вътре има огромен сгъваем екран като табло. И работи с горивна клетка.
В Париж се набива на очи и водородно SUV от френска марка, наречена NamX
То е проектирано от Pininfarina, със система от подвижни водородни капсули, които могат да се сменят много лесно в станция – нещо, като голяма капсула Nespresso, която осигурява автономен пробег от 800 км.
Това е едно от предимствата на водорода на хартия: решаването на два от големите проблеми на конвенционалното електричество, този на автономността и този на презареждането.
Четири минути за презареждане! Няма нужда да включвате колата в електрическата мрежа, просто пълните резервоара за водород, подобно на зареждането с газ, и това действие не отнема повече време.
Само дето тук говорим за супер скъпи и луксозни коли. Преди обикновените хора да имат достъп до този вид технология, ще минат години… Но наред с това, производителите работят и върху модели, които са по-малко секси, но по-практични и близки до нашия живот, по-специално ванове и лекотоварни автомобили, които също са представени на изложението. Но и таксита, автобуси и дори… велосипеди, работещи на водород!
Последните са алтернатива на електрическите велосипеди, които работят много по-дълго и се зареждат за по-малко от минута. Добре, че още не са ни показали водородни самолети, защото и там водородът ще има потенциална революция, която да замени керосина.
Но към момента гледаме само „захаросани“ ламарини, а за масово производство все още нищо не се говори. С други думи – ако въобще се случи, то няма да е скоро.
Някои изследователи също работят върху нови видове двигатели
Те имат да цел да превключат бензинова кола на водород, което би ускорило евентуалният преход. Другият важен въпрос е: колко ще струва зареждането? Ако вземем за пример Toyota Mirai, която вече се продава, като серийна, зареждането и струва около 50 евро за цели 650 км, което към днешна дата е доста по-евтино от пълен резервоар с гориво.
Но все още има много технологични предизвикателства, които трябва да бъдат решени. Първо, твърди се, че това е чиста енергия, но всъщност положението е малко по-различно… Този водород трябва да бъде произведен.
Може да е най-разпространеният елемент във Вселената (92% от атомите във Вселената са водородни), но на Земята има много малко от него естествено присъстващ, така че трябва да се произвежда. Днес 95% от водорода се произвежда с помощта на изкопаеми горива, генерирайки много CO2…
Оттук и важността на добиването на водород без въглерод („зелен водород“), чрез електролиза на вода, използване на възобновяеми енергии като ядрена, вятърна, водноелектрическа…
След това са необходими специални станции за зареждане с горивото, които са по-сложни и скъпи за инсталиране от обикновените електрически станции за зареждане. Все непреодолими неща, но това са технологични предизвикателства, които ще трябва да посрещнeмпрез следващите години.