Как Instagram се превърна в бизнеса, който е днес

Над 150 милиона дневно активни потребители. Толкова достигна Instagram през януари 2017 г., по данни на портала statista.com.

Социалната мрежа за споделяне на снимки изключително се масовизира по света в последните 5 години, откакто Facebook я придоби.

Милиони хора по света споделят в нея ежедневно, или поне със сигурност я посещават всеки ден. Тя промени начина, по който се споделя и във Facebook. Бизнесът навлезе в нея с хиляди корпоративни профили, профили на марки – продукти, услуги, луксозни неща. Знаменитости като Мадона и Бионсе споделят големи новини с публиката чрез Instagram. Очаква се рекламните приходи в нея да нараснат до над 1 млрд. долара през тази година. Хиляди компании провеждат маркетингови кампании и в този канал.

Как Instagram премина от идея, в $1 млрд. за по-малко от 2 години? Каква е историята на зараждане на тази социална мрежа?

Една необикновена сделка впечатли света през април 2012 г. Най-голямата социална мрежа Facebook купи приложението Instagram, със скромния му екип от 13 души, за впечатляващата сума от 1 млрд. долара.

Мечтата на всеки предприемач да продаде стартовия си бизнес за мегависока сума се сбъдна за основателите на това приложение за споделяне на снимки. Това беше забележително развитие за една толкова млада компания, която все още не генерираше приходи, коментираха авторите в сайта на сп. Entrepreneur.

Facebook се обзаложи, че не само може да подобри услугата със споделяне и филтриране на снимки на Instagram, но и да разшири потребителската й база. От създаването си Instagram набра повече от 30 милиона регистрирани потребители със стотици милиони споделени от тях снимки, преди Facebook да я купи. За онези, които все още не са го открили обясняваме накратко, че Instagram е безплатно мобилно приложение, което прилага автоматични или ръчни фотоефекти към снимките. Впоследствие потребителите имат възможност да споделя снимки с приятели, но и с целия свят.

Следва кратка историческа справка, която е много поучителна как приложението прерасна от една простичка идея в компания, придобита за 1 милиард и бизнес машина днес.

Март 2010 г.: Дипломантът на Станфордския университет Кевин Систром затваря сделка за финансиране с 500 хил. долара от Baseline Ventures и Andreessen Horowitz, докато работи върху приложение, основано на локацията, наречено Burbn.

Юли 2010 г.: Той и Майк Крийгър, негов колега от „Станфорд“, започват да разработват друго приложение за споделяне на снимки.

Октомври 2010 г.: Двамата представят приложението за споделяне Instagram за iPhone с повече от 80 първоначални потребители. Систром качва първата снимка в него.

Декември 2010 г.: Instagram представя пълна поддръжка за снимките и споделяне в приложението за обозначаване на място от мобилния телефон Forsquare. Instagram достига 1 млн. регистрирани потребители.

Февруари 2011 г.: Потребителите му стават 1,75 млн., които споделят повече от 290 хил. снимки на ден. Компанията набира финансиране от 7 млн. долара с помощта на Benchmark Capital и група от „ангели инвеститори“, в която се включва и Джак Дорси от Twitter. Instagram представя технология за универсално споделяне в реално време, която работи с други устройства (не само с iPhone).

Юли 2011 г.: Регистрираните потребители достигат 6 млн. Повече от 100 млн. снимки се споделят.

Август 2011 г.: От Facebook съобщават, че се готвят да представят своя серия от фотофилтри, според някои източници, след неуспешен опит да закупят Instagram.

Октомври 2011 г.: Година след представянето му, броят на потребители на приложението продължава да расте „епидемично“. 50 хил. души споделят снимки чрез услугата всеки ден, казва създателят Систром.

Ноевмри 2011 г.: Новинарски материали твърдят, че компанията се оценява на 20 млн. долара, докато събира още финансиране. По време на технологично събитие в Пекин Систром разказва, че най-трудният ден от старта е бил първият, когато технологията многократно преминава през срив. „Но се оказа, че хората са много склонни да прощават за нещо, с което разполагат неограничено“, казва той.

Януари 2012 г.: От 1 млн. регистрирани в началото на 2011 г., потребителите достигат 15 млн. Средно, 60 снимки са качвани всяка секунда в приложението, твърди компанията.

Април 2012 г.: Твърди се, че Sequoia Capital предвожда нов финансов рунд за компанията и в акцията си твърди, че Instagram струва 500 млн долара. Компанията представя приложението за операционната система Android на Google. За по-малко от 1 час е свалено 1 млн. пъти. Потребителите му достигат 30 млн. Facebook съобщава, че ще го купи за 1 млрд. долара в брой и в акции, при намаляващ интерес към нея на най-младата публика – тийнейджърите.

„Години наред съсредоточавахме усилията си върху изграждането на най-добрата платформа за споделяне на снимки с ваши приятели и роднини“ – коментира Зукърбърг. – „Сега ще можем да работим в екип с Instagram, за да ви позволим да споделяте красиви снимки от мобилния телефон с хора с интереси, сходни на вашите“.

Тогава Зукърбърг уточни, че възможността да споделяме снимки от Instagram и в други социални мрежи, не само във Facebook, ще бъде запазена. „Опцията да не споделяте вашите инстаграм кадри във Facebook, както и възможността да имате последователи и да следвате хора, различни от приятелите ви във Facebook, също ще остане“, заяви той.

„Това е важна стъпка за Facebook, тъй като за първи път купуваме продукт и компания с толкова много потребители“ – разказа Зукърбърг. „Нямаме намерение да сключваме много други подобни сделки, може и никога повече да не го направим. Възможно най-доброто споделяне на изображения обаче е една от причините толкова много хора да обичат Facebook. Убедени сме, че ще си струва да свържем тези две компании“, обобщи той.