Карлос Гон – човекът, който решава проблемите

На 14 декември президентът на Renault Карлос Гон ще застане начело на Съвета на директорите на Mitsubishi Motors. По този начин 62-годишният топ-мениджър ще стане първият ръководител на 3 автомобилни производителя едновременно.

Кой всъщност е човекът, който обеща, че ще реши проблемите на Mitsubishi, както стори това с Nissan? Родом от Бразилия, ливанец по произход и християнин по вероизповедание, Гон още през 1996 г. попада в структурите на Renault, след като преди това е генерален директор по производството в Michelin.

Напуска този пост, за да стане вицепрезидент на френския производител.

През 2001 г. Гон става генерален директор на Nissan, като не само спасява японската компания от фалит, но я прави и един от най-влиятелните производители в света. При стъпването си в длъжност той уволнява 14 000 работници, закрива 5 завода и радикално намалява списъка на компаниите, доставящи различни компоненти. Само след година Nissan вече печели 2, 7 млрд. долара, след като преди това е губил по 6 млрд. на година.

Заради това през 2002 г. Гон е обявен за „най-добрия бизнесмен” в Азия, като си печели прякора Le Cost Killer (Убиецът на разходите). Сега вече има и нов – Mr. „Fix it” (Господин „Оправи го”). Именно на ливанския мениджър принадлежи една от най-знаменитите фрази в историята на автомобилостроенето: „Ако правиш това, което правят другите, няма да изградиш свой характер”.

Новата задача пред Гон е да реши проблемите на Mitsubishi, които заляха компанията, след като стана ясно, че компанията е фалшифицирала данните за разхода на гориво при нейните автомобили. Самият той е на мнение, че методиката на тестовете в момента е доста спорна и трябва да са промени.

„Необходимо е подходът да бъде един при всички производители, като всичко трябва да бъде напълно прозрачно. Има обаче неща, които ние, имам предвид всички производители, просто нямаме право да правим при никакви обстоятелства”, категоричен е босът на Renault-Nissan.

Любопитното е, че именно Nissan първи алармира, че има разминаване при обявените и реалните стойности на автомобилите на Mitsubishi. Това няма как да е станало без знанието на Гон, който само няколко месеца по-късно се оказва начело и на тази компания. Дали всичко е случайно или добре обмислен ход, вероятно няма да разберем.

Факт е обаче, че Гон смята да приложи всичките си умения, за да може Mitsubishi да излезе от трудното положение. За реализиране на това топмениджърът ще заложи на една от главните си управленски черти – обръщане на особено внимание на локалните пазари.

„Няма как да отидеш в една държава и направо да започнеш да продаваш автомобили. Трябва да си наясно с изискванията на пазара, които са различни навсякъде. Освен това трябва да построиш локални технически центрове и заводи, за да можеш да постигнеш и конкурентна цена. Това обаче става задължително с използването на глобална платформа. И ако този подход работи в Индия, той ще работи и в други региони”, обяснява Гон.

Според бизнесмена обаче най-добрият начин да се намери вярно решение в конкретна ситуация е общуването с хората. Затова и Гон се стреми при всяка възможност да се среща със служителите, заемащи най-важните и критични точки на процеса на автомобилостроене.

„Без тях няма как нещата да се получат. Трябва да отида при тези хора и да ги попитам какво трябва и какво не трябва да се направи. Както и къде бъркаме в момента и съответно как да оправим тези грешки занапред”, категоричен е човекът, който промени голяма част от автомобилния бранш през този век.