Повратната точка за Facebook

Съоснователят на Facebook Марк Зукърбърг успя да изведе социалната мрежа до петата позиция на най-скъпите щатски компании. Въпреки безспорния си успех, той рядко говори за предизвикателствата, през които е минал през годините.

В интервю за Y Combinator Зукърбърг все пак споменава ранните години на развитието на Facebook, както и „болезнената“ повратна точка в развитието на технологичния гигант.

„Един от най-тежките периоди бе, когато Yahoo предложи да купят компанията за много пари“, сподели Зукърбърг.

„Това беше повратен момент в развитието ни“.
Годината е 2006, а Facebook е само на 2 години, но въпреки това има повече от 10 млн. потребители. Предложението на Yahoo пък е доста привлекателно – 1 млрд. долара.

Въпреки че много хора смятат, че Facebook трябва да приеме офертата, Зукърбърг и другият съосновател Дъстин Московиц решават, че трябва да продължат с развитието, при това по техните правила.

„Това наистина беше болезнена част от развитието на компанията, главно заради факта, че голяма част от персонала ни напусна, може би защото вече не вярваше в това, което правехме“.

Целият мениджмънт на Facebook се смяна в рамките на 12 месеца. Зукърбърг обаче поема вината върху себе си за случилото се.

„Мисля, че фактът, че аз не комуникирах много добре по онова време за това какво се опитваме да направим и променим, причини това напрежение. Много от хората, присъединили се към компанията в първите месеци и години, вече не бяха съгласни с мен. Възможността да продадем стартъп компания за 1 млрд. долара само след две години – това беше като хоумрън за тях.“

Предложението на Yahoo не е изолиран случай. Facebook получва и десетки други предложения за придобиване, но всички те биват отхвърлени.

Facebook, тогава TheFacebook.com е пуснат на 4 февруари 2004 г. Само четири месеца по-късно идва и първата оферта от неизвестен финансист, който предлага 10 млн. долара, за да купи компанията.
Офертата на Friendster

Друга социална мрежа, Friendster, също е сред ранните кандидати за Facebook. Сделката обаче така и не се случва, тъй като е зависела от поредното набиране на капитал от страна на Friendster.

Google също чука на вратата

През лятото на 2004 г. основателят на Facebook Марк Зукърбърг наема къща в Пало Алто. Малко по-късно двама директори в Google се появяват на вратата му, за да поговорят за съвместна работа и дори за покупката на TheFacebook.

Viacom с изненадваща оферта

Малко повече от година след старта на социалната мрежа идва и поредната оферта. Този път Viacom слага на масата сумата от 75 млн. долара.

Помните ли MySpace?

Малко преди да се продаде на News Corp от MySpace също изявяват желание да закупят конкурента си. През лятото на 2005 г. главният изпълнителен директор на MySpace Крис Деволф се среща с Марк и екипа му. Зукърбърг, Шон Паркър и консултантът Мат Колер се срещат с Крис, само защо „той бил интересен човек и проявили любопитство относно MySpace”.

Половин година по-късно

Само няколко месеца по-късно със същата идея – за покупката на Facebook на среща с Марк Зукърбърг идва и дигиталният директор на NewsCorp Рос Левинсън, която наскоро е придобила MySpace.

Още една оферта от Viacom

В края на 2005 г. Viacom подновява интереса си към Facebook, след като става ясно, че зрителите на MTV прекарват все повече време на сайта. Главният изпълнителен директор на Viacom Том Френсън се среща с Марк Зукърбърг, за да обсъдят възможностите за синергия между MTV и Facebook. Закърбърг обаче не остава впечатлен.
Интерес и от NBC

Също в края на 2005 г. интерес е проявен и от изпълнителните директори и на NBC.
Трети опит от страна на Viacom

В началото на 2006 г. босът на MTV Майкъл Уолф провежда поредната си среща с Марк Зукърбърг. На нея Зукърбърг споделя, че компанията му вече струва 2 млрд. долара. Няколко седмици по-късно Viacom изпраща оферта за 1.5 млрд. долара, от тях 800 млн. долара кеш, а останалите платими с течение на времето. Сделката пропада, тъй като Зукърбърг искал по-голяма част от сумата да е кеш. От Viacom обаче са притеснени да платят повече за компания с толкова малки приходи.

Yahoo излиза на сцената

През юни 2006 г. ръководството на Yahoo решава, че трябва да придобие Facebook и предлага 1 млрд. долара. Голяма част от шефовете и инвеститорите в социалната мрежа са на мнение, че Facebook трябва да се продаде. В идните седмици обаче се очаквало пускането на News Feed и Марк Зукърбърг преценил, че ако всичко върви по план компанията ще струва доста над 1 млрд. долара.

След доста слабите резултати за второто тримесечие на 2006 г. от Yahoo дори намаляват офертата си на 850 млн. долара.

AOL също се пробва

През 2006 г. главният изпълнителен директор на AOL Джонатън Милър обяви, че иска да купи Facebook. Предложението – малко над 1 млрд. долара, което също е отказано от Марк Зукърбърг.

Второ предложение от Yahoo

Есента на 2006 г. Yahoo се завръща с оферта за над 1 млрд. долара. Facebook обаче привлича между 20 и 50 000 нови потребители дневно и офертата отново е отказана.

Google излиза на сцената през 2007 г.
През 2007 г. Бордът на директорите на Google взема решение да закупи Facebook, ако сделката е изгодна. От социалната мрежа обаче предлагат на компанията на Лари Пейдж и Сергей Брин да закупят дял във Facebook при оценка от 15 млрд. долара.

Microsoft също

С цел да избегне евентуалното придобиване на Facebook от страна на Google бившият главен изпълнителен директор на Microsoft Стив Балмър предлага гигантът да инвестира при оценка от 15 млрд. долара, след което на всеки шест месеца да купува по още 5% от Facebook. Така окончателното придобиване можело да отнеме между 5 и 7 години, време, в което Марк Зукърбърг ще продължи да ръководи проекта.

Днес, след толкова много отказани оферти, пазарната оценка на Facebook е над 275 млрд. долара, а придобитите 1.6% от страна на Microsoft при оценка от 15 млрд. долара за 250 млн. долара вече се оценяват на 4.5 млрд. долара.

Автор: TheM