Как по-лесно да спазваш диета

Едно от най-трудните неща на света е човек да спазва хранителен режим. Психолози определят апетита към вкусната храна, като един от най-често срещаните проблеми. Причините са много за това, но днес няма да ви занимавам с тях.

Отново се допитахме до нашия експерт в сферата на фитнеса – Станимир Михов, за да ни даде няколко съвета за по-лесно спазване на диета. Преди да започне, той бе категоричен за едно – „несериозно е да се препоръчва една и съща диета за един човек с тегло от 60 килограма и за друг, който е 80 килограма.“ Подходът винаги трябва да е строго индивидуален и точно по тази причина е важно винаги да се допитвате до експерт в областта, а не да слушате безбройните съвети на всеки втори в интернет пространството.

Ето ви сега и няколко общоприети прийома, с които да улесните спазването на вече изготвена професионална диета:

  1. Пийте повече вода – Имам чувството, че думата „вода“ в последните няколко месеца съм я използвам минимум 1000 пъти. Ще я повторя още 1000, ако от това зависи, дали ще се научите, че тя е най-важното нещо във вашия живот.
    В този случай, водата помага да притъпявате глада си, като същевременно хидрати тялото ви.
  2. Не изпивайте калориите си – Ако диетологът ви е направил хранителен режим, в който са изчислени и количеството калории, които трябва да приемате, но е пропуснал да ви каже под каква форма да ги приемате, тогава знайте, че той със сигурност е имал в предвид истинска храна, а не течни напитки.
    Знаете ли, че на ден може да приемете до 50% от калориите си, чрез различни течни напитки от рода на сокове, млека и газирани напитки? Е, вече знаете.



    Калории в течно състояние

  3. Не се спирайте на щанда с „джънк“ – Това са всички онези бързоприготвени храни, които най-вече се предлагат в най-големите вериги от рода на McDonald’s, KFC и Burger King. Знайте, че и в супермаркетите също разполагат с цели отдели, които предлагат такъв тип храна, а единственият начин понякога, за да им устоиш, е като ги подминаваш.
  4. Приготвяйте храната си у дома – Мнозина инвестират прекалено много в скъпи фитнес програми и работа с професионалисти в сферата на спорта и храненето, но забравят, че отговорността е изцяло тяхна, ако искат да постигат качествени резултати. Едно от най-важните неща е да сте сигурен в приготвената храна, а единственият начин понякога е, ако сам си я правите. Другият вариант е винаги да се храните в скъпи ресторанти, но това вече изисква още по-големи инвестиции.
  5. Кафе – Говорихме си вече за плюсовете и минусите на кафето и макар лично аз да съм му противник, тук е моментът да ви кажа, че то може да е добър съюзник, когато борите загубата на енергия. И все пак не бива да се прекалява с него, защото нищо не е в състояние да измести хранителните източници на енергия. Едно-две кафета на ден са предостатъчни, ако сте в тежък хранителен режим.
  6. Яжте бавно и на малки порции – Осъзнавате ли, че между устата и стомаха ви имало около 30 сантиметра разстояние? Това значи, че една хапка, за да достигне до стомаха, тя има известено време, в което преминава през хранопровода. Една от най-често срещаните грешки у хората е, че бързат да прелапат храната си, а 15-20 минути по-късно осъзнават, че им е тежко и са прекалили. Затова разпределете храненията си на няколко пъти през деня, но на малки порции.
  7. Мийте зъбите си често – Психологичният ефект на чистотата и свежестта в устата е доказан, че влияе пряко върху желанието ви да се храните. Усещате ли вечер, когато си измиете зъбите, че чувството за глад не се появява, чак до сутринта? Ако миете зъбите си след всяко хранене, тогава със сигурност ще намалите драстично количествата, които приемате.
  8. Разсейвайте се – Една от основните причини човек да търси храна е, когато му е скучно. Скуката е лека форма на депресия, а знаем добре, че депресията най-често води със себе си неутолим глад. Намирайте си постоянно занимания, за да не мислите за съдържанието на хладилника през цялото време.
  9. Не се лишавайте от сън – И това съм сигурен, че съм ви го споменавал нееднократно, както водата. Сънят при възрастните хора трябва да е около 8 часа на денонощие. Липсата на достатъчно сън води до забавяне на метаболизма и в същото време увеличава чувствителността към глада.
  10. Дръжте под ръка сурови ядки и плодове – Това са от онзи тип храни, които имат повече полезни вещества, отколкото подозирате. Винаги, щом гладът ви надвие, хапвайте по една ябълка или по няколко бадема или лешника.
  11. Зелен чай – Зеленият чай е известен с повишаването на метаболизма и съответно намаляването на теглото. Все по-често се среща в различни химически средства за отслабване по подобие на кофеина.

    Зелен чай

    Зелен чай

  12. Хранете се преди купон – Преди може да ви се е струвало смешно, но е факт, че е по-добре да хапнете нещо преди излизане, за да не гладувате по време на партито. Има случаи, в които на събитието има редица вредни храни, като чипсове, коли, пържени крилца, пици и т.н. Вече говорихме, че тях трябва да ги отбягвате, а това става само, ако сте се заситил преди да излезете.
  13. Опразнете кухнята си от вредните храни – Ако в хладилника имате кола, рискът да си сипете една чаша е прекалено голям. Затова, при започване на диета, е важно да се отървете от вредните храни. Не, не ги изхвърляйте! Дайте ги на приятел или ги дарете на някой бездомник, защото е престъпление да се хвърля храна.
  14. Използвайте недоминантната си ръка – Това значи, че, ако сте десничар и държите вилицата с дясната ръка, трябва да започнете да използвате лявата за целта. Едно проучване сочи, че количеството приета храна с този метод е намалено с цели 30%. Смяната с вилицата е сравнително лесна, докато с лъжица е малко по-трудно. А представете си, ако трябва да се научите да ползвате китайски клечки?

Автори: Десислав Янкулов и Станимир Михов Източник: StanimirMihov.com

Коментари