Как да мотивираме служителите си, когато се чувстват изчерпани

Работата на лидера неслучайно е най-трудната. Тя обикновено има прекалено малко общо със същинската работа на компанията и много общо с психологията. За да е добър един човек като ръководител, той трябва да е най-добрият в бранша си и в същото време да е спец в една коренно различна сфера. Ето и няколко съвета, с които да сте една крачка по-близо до статута на добър шеф:

  1. Научи какво мотивира най-добрите ти служители – Успееш ли да извлечеш максимума от най-добрите си хора, тогава си гарантираш, не само че останалите ще ги последват, но и че самата фирма ще заработи с много по-високи обороти.

    Опознай добре хората си и им осигурявай нужните поощрения, ако искаш да ги задържиш на своя страна.
  2. Прехвърляй отговорностите на различни хора – Не бива цял живот един човек да отговаря за едно конкретно нещо. Така рискуваш да го изчерпиш прекалено рано в кариерата му, а и ставаш зависим от уменията му в последствие. Споделената отговорност е правилният подход за екипа.
  3. Създавай конкурентна среда – Умните хора знаят, че една от най-важните причини за професионалното им развитие е конкуренцията. Създайте йерархична структура за постигане на различни успехи. Малка награда за лидера би свършила огромна работа, стига потенциала на хората да е близък. При драстична разлика между качествата им, трябва да се сменят често правилата на поощряването.
  4. Реинвестирайте в тях – Никой никога не бива да се задоволява със статуквото. Всеки човек трябва да се наслади за кратко на успеха си – било то финансов или емоционален, но веднага след това трябва да си постави нова цел за преследване. Забелязвайте хората, които си вършат работата по-добре от очакваното и винаги ги награждавайте публично за усилията им. Всички трябва да знаят, че вие цените хората, които ви вадят все повече и повече пари. В противен случай рискувате да си спечелите неприазънта им и рано или късно ще ги изгубите.
  5. Винаги се връщайте към доказано работещия модел – При провал хората често упорстват, докато не изгубят всичко, което са градили до момента. Правилният подход е да се връщате към работещите модели. Ако малките излизания на по бира с картофки преди 5 години са били плодотворни за сплотяването на екипа, тогава е време да възродите традицията.
  6. Бъдете съпричастен – Никога не казвайте на служител, че даден проблем си е негов и няма място на работното място, та дори и да мислите така. Не забравяйте, че за служителите ви това е просто работа и има много по-важни неща от нея в живота им. Винаги им влизайте в положение, като се поставяте на тяхно място. За един драма може да бъде смъртта на домашен любимец, а на друг загубата на футболния му отбор. Ако нещо би им попречило да си свършат качествено работата, по-добре им дайте време, за да преодолеят менталния си срив. При възможност дори помогнете.

Автор: Десислав Янкулов