Лесна манипулация само с една напитка

Много хора са си представяли, как някой ден ще бъде измислено хапче, което ще може да манипулира. Или хапче знание което ако изпием, ще знаем всичко което искаме да знаем. Е хапче знание няма, но има „лекарство“ с което може да манипулираме хората. Лекарството е по-широко известно като кофеин, а перфектната лаборатория за манипулация са кафенетата.

Едва ли заведения като Старбъкс, Онда, Коста и други, някога си е представяли, че продават потенциално оръжие за убеждаване. Как и защо кофеинът манипулира.

За да разследват този въпрос, Пърл Мартин и нейните колеги най-напред помолили участниците в експеримента да изпият нещо подобно на портокалов сок. Но изследователите прибавили кофеин към портокаловата напитка, преди да я сервират на половината от изследваните субекти. Скоро след изпиването на сока всички участници прочели няколко съобщения, съдържащи много добри аргументи в полза на определена позиция по един спорен въпрос.

Тези, които изпили напитката с кофеин, преди да прочетат твърденията, били с 35 % по-благоприятно настроени към позицията, отколкото тези, които изпили обикновения сок.

Това не означава, че при почерпването на две кафета, събеседникът ви, ще бъде готов на всичко. Просто ще бъде по склонен, и ще бъде по съгласен с условията ви. В едно второ проучване изследователите изпробвали ефекта от кофеина и в ситуация, в която участниците прочели съобщения със слаби аргументи в тях. Резултатите показали, че при тези обстоятелства убедителната сила на кофеина била малка.

Тези открития водят до заключения за това как да правите презентации пред другите, включително и бъдещите ви клиенти или сътрудници. Например трябва да обмислите по кое време на деня да представите вашата информация. Да речем, че имате презентация за продажбата, която трябва да представите на нов клиент. Не бихме ви съветвали да направите офертата си веднага след обяд или малко по-късно. Доброто време за правене на вашата презентация са по-ранните часове на деня, тъй като именно това е времето, когато клиентите ви вероятно тъкмо са си изпили кафето. Дори и да не можете да изберете точното време от деня, предлагането на кафе или кофеинови напитки може да направи аудиторията ви по-възприемчива към посланието ви – при условие, както показва и изследването, че аргументите ви са напълно издържани.