Сет Годин: Не се опитвайте да хакнете успеха

Сет Годин е човек, пълен с идеи. Милиони хора четат трудовете му, сред които са „Освобождаването на идея вируса“, „Линчпин“, „Отбелязване на позволенията“ и „Всички сме странни“, а това са само част от 18-те му бестселъра. Това има логика, защото той е маркетингово гуро и експерт за това как да разпространява идеи. Той е и човекът, стоящ зад блога Seth’s Blog, който излиза на първо място, когато в Google напишете „Seth” и това е измежду 136 милиона резултата.

Как е успял да го направи? Как се е превърнал в легенда? Да го накараш да ти обясни или да искаш от него да говори за нещо друго, освен за идеи, си е истинско предизвикателство. Той казва, че не обича да говори много за себе си, защото „не е от голяма полза.“ Но между няколко глътки чай и капризни историйки, той разкрива доста за това как се е озовал тук днес.

Ако имаш идеи, които би искал да споделиш със света, тогава би било мъдро да вземеш малко съвети от господаря на маркетинга. Ето част от уроците, на които той може да те научи:

  1. Не можеш да хакнеш успеха – Успехът не е да направиш бързо много пари. Според Годин „той е състезание към дъното.“ Но хората се включват в надпреварата, защото е по-лесно, отколкото да се трудят усърдно, за да създадат нещо и да го представят на света с думите: „Ето, аз направих това.“ „Целта на креативността, целта на решаването на проблеми е да отстраниш вътрешните си колебания.“ – казва Годин. – „Целта е да направиш нещо, което другите не са успели и да го превърнеш в такова, че хората да са готови да платят повече, само и само защото никой друг не го е правил преди това.“ Хората, които се опитват да измамят или да хакнат пътя си към успеха, никога не успяват. Но хората, които се изправят, за да предизвикат културата по позитивен начин, за да я направят по-различна, го постигат.
  2. Креативността не е целта – Човек, който е известен с идеите си, трябва да отделя цялото си време и енергия, за да развива иновативното си и креативно мислене, нали? Грешите! „Не мисля, че креативността е цел. Мисля, че целта са връзките и доверието.“ – казва Годин. – „Ако разполагаш с много връзки и доверие, никога няма да имаш проблем с преживяването си. Никога няма да имаш проблем, за да направиш разликата.“ Можеш ли да свързваш хора и идеи, за да правиш разликата? Това е от значение и това трябва да преследваш.
  3. Занимавай се с плашещи неща – Знаеш ли, че книгите на Годин са били отхвърлени 900 пъти? Вместо да се предаде, той се бори с отрицанието, чрез теорията на „потапянето“, която е за най-ниската точка, в която един проект или труд е попаднал. Проблемът е, че на хората им липсва ангажираността, за да прекосят точката на потапяне. „Или стартирай проект, в които си наясно къде е точка на потапяне и се организирай, за да я прекосиш, или изобщо не го стартирай.“ Вместо да започне други начинания, той прави крачка назад, за да осъзнае, че, ако иска да прекоси потапянето, той ще трябва да направи много други неща, които ще изместят фокуса му от писането. Веднъж щом се променим, за да прекосим, тогава ще осъзнаем как наградата ще си заслужава. „Да се озовеш от другата страна и да станеш най-добрия на света, е доста подценявано.“
  4. Не търси застраховки – За онези, които се опитват да предвидят следващия си ход, Годин има един съвет: „Не търсете застраховки. Те са безполезни. Не мога да ви дам безкрайна застраховка, защото това е, от което имате нужда. Разберете, че това чувство е онова, от което има нужда работата. Не е нужно да копаете ров, за да живеете вече. Не мускулите ви се изтощават.“ Това, което ви цеди, са несигурността, менталната и емоционална умора, които чувствате, когато сте иновативен. Няма как да се заредите, ако не довършите работата.

Материалът е на success.com с автор Келси Хъмприс.