Каква е причината селекторът на автоматика на колата да стане толкова малък

Допреди няколко години селекторът на скоростната кутия в новите автомобили беше с внушителен размер. Той трябваше да бъде преместван с известно усилие, а също така шофьорите често го използваха като опора и почивка за ръцете.

Сега нещата са се променили. Селекторът е заприличал на бутон или джойстик от компютърна конзола.

Защо производителите са достигнали до това решение?

В миналото са съществували два вида селектори за автоматични трансмисии. При американските модели той е бил монтиран под волана, което освобождавало място между водача и пътника. Това давало възможност за още едно място отпред.

Това решение обаче има своите недостатъци. По време на управлението човек може случайно да закачи селектора в зоната на волана и да промени режима на неутрален или заден ход. А това може да доведе до повреда на трансмисията.

Европейците веднага започнаха да поставят селектора между предните седалки. Компактните френски и немски автомобили не биха могли да поберат още един пътник отпред, дори и да искат. Освен това, този вид разположение на устройството значително намалявало разходите за проектиране.

С течение на времето изискванията за безопасност стават по-строги и отпред няма как да застане трети човек. Поради това по-голямата част от автомобилните концерни преминаха към европейското местоположение на селектора.

Този вариант обаче има и своите недостатъци. Селекторът е свързан със скоростната кутия чрез кабел, а в трансмисията има собствен лост за превключване. Той е обезопасен с фиксатор, който предотвратява случайното му активиране. Той се отваря от реле, което се задейства при натискане на спирачката.

Ако предпазителят е изгорял, релето се поврежда и скоростната кутия не може да бъде задействана. Ако свързващият кабел прегрее или замръзне, смяната на скоростите става трудно.

Съвременните производители залагат на изцяло електронни селектори. В началото в BMW и Land Rover се появява нещо, подобно на джойстик. След това в някои модели на Land Rover и Jaguar се появява кръгло копче, наподобяващо тези на пералните машини. В новото Volvo XC60 селекторът се е свил като размер до кибритена кутийка.

В сравнение с предишното поколение автоматични трансмисии тези селектори са много по-надеждни, тъй като нямат триещи се механизми. Те не заемат много място, така че пространството между предните седалки е предоставено изцяло за комфорта на водача. Обикновено там има удобен органайзер с множество полезни функции.

Електронният селектор е защитен от случайно превключване и промяна на посоката на движение. Електрониката просто игнорира тези докосвания. Ако водачът е спрял, отворил е вратата и е излязъл от автомобила, режимът за паркиране се активира сам.

Основният проблем на електрониката е, че не трябва да се мокри. Ако при шофиране в него попадне много влага, селекторът ще започне да функционира неправилно. Това се отнася не само за скоростната кутия, но и за другите електронни устройства за управление. 

Харесайте  и във Фейсбук, където ще намерите още много полезни и интересни четива за всеки!