Как да задържим служителите, които искат да напуснат?

Приключиха дните, когато работниците прекарваха 30 години на едно работно място, преди да получат за награда скъп златен часовник. Днес конкуренцията на трудовия пазар е жестока и това не е проблем само на търсещите заетост.

Напускането на ценен член на екипа повлича след себе си поредица от трудности за неговите колеги и за цялата компания.

Първо, мениджърите и екипите често изпадат в паника, опитвайки се да разпределят работния товар.

Интелектуалната собственост на повечето, ако не и на всички напускащи кадри, е унищожена и това обезсърчава целия персонал.

Второ, в зависимост от изгубения талант, много от оставащите членове на екипа могат да бъдат разтърсени от загубата, особено ако бившият им колега е и техен близък приятел. Потенциална опасност е загубата на мотивация, която е пагубна за продуктивността на компанията.

И трето, наемането на заместник е нелека задача. Автобиографии на неквалифицирани кандидати заливат офиса, провеждат се множество интервюта – а кой има време за това?

И все пак мениджърите не разбират защо служителите им напускат. И по-важното – как да ги накарат да останат.

Ето няколко прости съвета, които ще ви помогнат да поддържате целостта и щастието на екипа си:

Уверете се, че работата отговаря на очакванията им

Шокиращо е, че над 30-40% процента от американците напускат службата си в рамките на година. А една от основните причини за това решение е липсата на реалистична представа за новата роля.

Специалистите по управление на човешкия ресурс са прочути с писането на дълги длъжностни характеристики, които не съдържат абсолютно никаква информация за реалното естество на работата.

Затова следващият път, когато публикувате обява, уверете се, че описанието отговаря на истината. Спестете на кандидатите си пудрата захар и сандвичите с фъстъчено масло и мармалад.

Осигурявайте адекватно заплащане

Ето каква е работата – всички искаме да станем милионери (а някои се стремят към милиардите). Но повечето умни хора искат поне адекватно заплащане за труда си. Ако генерират стойност за организацията, уверете се, че им се отплащате справедливо.

Един начин е да бъдете открити и прозрачни относно заплатите в бранша и как възнаграждението на конкретния служител се вписва в диапазона. Следващата стъпка е да помогнете на членовете на екипа, които искат да получават по-високо заплащане, да разберат как да се изкачат до следващото стъпало.

Бъдете открити и справедливи по отношение на възнаграждението и поощрявайте онези, които създават най-голямо качество.

Отделяйте време за конструктивна критика

Като човешки същества, всички искаме да се развиваме и усъвършенстваме. Но за величаенето на един воин е нужно цяло село – същото важи и за оказването на съдействие на служител, който иска да бъде успешен.

Редовната и приложима обратна връзка е жизненоважна за постигането на професионалните цели. Ако осигурявате такава, повечето ви подчинени ще ви се отблагодарят, помагайки ви да изградите по-стабилен бизнес.

Съберете войската си, посочете й нейните силни страни, помогнете й да разбере как да се пребори със слабостите и вече сте спечелили половината битка.

Търсете скрити възможности за развитие на служителите си

Действията говорят по-силно от думите. Като мениджър, можете да повтаряте до посиняване колко прекрасен е екипът ви, но ако не му покажете истинския път към растежа, той ще ви напусне на секундата.

Правете всичко по силите си, за да откривате скрити възможности за развитие на подчинените си. Може да са простички, като например лидерска позиция при изпълнението на важен проект или сътрудничество с друг фирмен отдел в кризисни времена.

Допълнителните задачи, които пораждат растеж, ще помогнат на членовете на екипа ви да разберат защо цените техните умения и знания. Първо обаче се уверете, че отговорността, която искате да им възложите, е желана – няма нищо по-ужасно от задължение, което изпълнявате с ненавист.

Давайте им поне малко свобода

Звучно подкрепям гъвкавите графици и силно вярвам, че ако искате най-доброто от служителите си, трябва да им осигурявате свободата да ви го дадат така, както те си знаят.

Вместо – образно казано – да ги приковавате за столовете, създайте среда, ориентирана към резултатите. Дръжте екипа си отговорен за постигането на целите, вместо да следите часовника.

Подчинените, които имат свободата да се усъвършенстват, са по-щастливи и допринасят за по-бързия растеж на бизнеса.

Не се дръжте като гадняр

Добрите лидери не създават последователи – те създават други лидери. Проучвания на Gallup, Glass Door и други организации сочат, че 50% от хората напускат работните си места, за да се отърват от кошмарните си шефове.

От лични наблюдения мога да ви кажа, че това се случва по ред причини, сред които предизвикателства, свързани с личностни особености, уважение, общуване, подкрепа от мениджъра, обратна връзка и – най-често – липсата на доверие към ръководителя.

Тези проблеми са лесно разрешими. Третирайте околните така, както искате те да ви третират.

Всичко се сблъскваме с трудности, но ролята на мениджъра е не да казва на хората какво да правят, а да ги дарява с подкрепата, нужна за постигането на успехи, а след това да не им виси на главата!

Кристи Шьонберг, директор по управление на таланта и ангажираността към ADT Security Services, за LinkedIn.com